La SAE (Setmana d'Activitats Extraordinàries) de primer curs representa per a tots els estudiants que estem cursant els nostres estudis a Blanquerna, una oportunitat per a conèixer i visitar escoles, entitats, organitzacions... que ofereixen un servei educatiu per als infants. Aquest és el pla d'activitats que hem realitzat en el transcurs d'aquesta setmana extraordinària:
Seguidament, faré un resum de les idees principals de cada una de les activitats realitzades en la SAE:
Activitat 1 (Taula Rodona de mestres novells i Conferència de l'Anna Pérez).
MESTR@ TAC. (Tècniques de l’Aprenentatge i la Comunicació).
Aquesta va ser la primera conferència de la SAE, es va dur a terme per l' Anna Pérez.
Actualment
les escoles tenen unes estructures antigues del S-XIX amb alumnes del S-XXI.
Per innovar no només s’han d'implantar màquines i noves tecnologies ja que el
nen no ha de deixar de manipular, tocar, embrutar-se, descobrir...
No es tracta
de treballar durant tot el dia amb les noves tecnologies sinó que cal
aplicar-les quan sigui necessari.
Pel que fa al
treball en equip (“foros”, Twitter hem d'entendre que no estem sols en el món
així que hem d'aprendre a treballar en grup i combinar-ho amb les noves
tecnologies.
· Quins canvis
s’han de donar en el mestre?
1)
Analògic / Digital
És necessari
que el mestre deixi el llibre de text i que comenci a utilitzar les noves
tecnologies com per exemple l’ Ipad.
2)
Lligat / Mòbil
El mestre no
ha d'estar lligat a les quatre parets de l’ aula i a una pissarra determinada
sinó que ha de relacionar-se amb l’exterior i compartir.
3)
Genèric / Personal
Dins la xarxa
cadascú de nosaltres té un nom, un perfil que configura la seva identitat i és
per això que podem ser “noms referència” dins la xarxa.
4)
Consumidors / Editors
Els mestres
podem crear activitats a mida per a cada alumne a diferència de temps anteriors
on l’únic recurs era el llibre de text i tots els alumnes feien les activitats
de manera ordenada i programada.
5)
Tancat / Obert
“Cada
maestrillo tiene su librillo”, el mestre ha d'estar obert a altres mestres i
noves propostes per aconseguir comunicació, col·laboració, discussió, compartir
eines...
L’objectiu
principal és aconseguir el “EMPOWERMENT” del nen, es a dir, cal que el nen es
senti protagonista de la seva història i aprenentatge. El nen considera que la
feina que fa és seva, ell és el protagonista del seu treball i per tant el fa
“seu”. Per aconseguir-ho és imprescindible aconseguir creativitat.
L’objectiu de
les TAC és assolir un clima de treball que fomenti la bona relació amb els nens
per assolir aquest “Empowerment”.
TAULA RODONA.
Aquesta
conferència es va portar a terme a la tarda, constava d'un grup de mestres que
havien estudiat a Blanquerna i que actualment es trobaven exercint o no, la
seva professió. Mitjançant les seves experiències van donar un conjunt de
consells o d'idees sobre la professió:
Primerament
és important saber que amb el pas del temps s’assoleix confiança en la relació
mestre – alumne i que aquest factor facilita el comportament o l’actitud que
mostren els nens cap al mestre.
Un mestre ha d'estar constantment en contacte amb la societat i al dia del que va succeint
en tot moment, d'aquesta manera podrà arribar als nens de manera fàcil ja que
tindrà coneixement sobre el que li agrada i el que no als nens.
Els mestres
no poden mostrar neutralitat ja que en cada acte o manera de gesticular
(actitud) mostren com són realment i un nen ho veu de manera ràpida així que
cal ser naturals i ser com som.
El claustre
de mestres és molt important ja que un mestre “inexperimentat” pot demanar
consell a altres mestres mes veterans que puguin ajudar-li i donar-li els
consells necessaris sobre l’actitud que ha de tenir vers el nen, com actuar,
com avaluar... Em va sobtar molt el cas d'una mestra que va explicar que al
principi puntuava als alumnes amb notables i/o excel·lents i que, gràcies a
l’ajut dels altres mestres va aconseguir puntuar de manera correcta als nens,
tenint en compte altres criteris que ella passava per alt.
Finalment, el
mestre ha d'aconseguir crear un ambient favorable a l’aula i, mitjançant petits
gestos ha d'aconseguir que el nen es senti millor i més satisfet i no perdi
l’esperança i la il·lusió.
Les
conferències han estat una experiència enriquidora ja que, el fet d'escoltar experiències personals d'altres persones ajuda a posar-te a la seva pell. Penso
que el fet d'assistir a conferències d'aquest caire és interessant com a font
de documentació diferent de les quatre parets de l’aula.
Activitat 2 (Visita a un centre educatiu acompanyats d'un professor)
La visita a un centre educatiu acompanyats d'un professor va ser molt interessant ja que ens van mostrar una escola i el seu funcionament. Em va tocar l'escola Sadako, una escola interessant pel que fa al seu funcionament.
Activitat 3 (Visita a un centre amb un alumne de 3r en pràctiques)
Aquesta activitat va ser la que més em va agradar de tota la setmana ja que vaig poder estar durant tot el dia dins d'una classe veient el funcionament d'aquesta i acompanyat d'una alumne de 3r.
L'escola a la que vaig assistir va ser el Col·legi Maristes de la Immaculada. Per tal de que veieu l'experiència enriquidora i el meu dia de pràctiques he realitzat un vídeo:
Activitat 4 (Conferència Jaume Cela)
Aquesta va ser l'última conferencia de la SAE. Es va portar a terme per en Jaume Cela (mestre i pedagog i escriptor de novel·les al públic infantil i juvenil.)
Les idees principals de la conferència van ser:
- "No trobarem res construït sinó que serà un camí on mai arribaràs a un objectiu final sinó que poc a poc construiràs el teu propi camí" (Inventiva, determinació i esforç)
- Educa la família, l'escola i altres institucions.
- Els mestres eduquen en un context determinat i en un temps no limitat ni determinat.
- Cal tenir present que els currículums han de canviar de la mateixa manera que els temps canvien. Cal tenir en comte el present i el futur per donar significat al que estem ensenyant.
- Actualment tenim nens i nenes amb agendes de primers ministres. El nen necessita espais de joc i aquests són necessaris així que és molt important que el nen no estigui constantment en activitats que no el deixin ser lliure.
- Acollir, Acompanyar, Mostrar, Motivar.
- Les escoles no s'adapten al nen sinó que pretenen que els nens s'adaptin a l'escola i d'aquesta manera pocs arriben a l'èxit ja que tenen projectes que no estan adaptats a les seves possibilitats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada