dijous, 6 de desembre del 2012

Les TIC a l'aula.

Què és un ordinador?


"Màquina automàtica que accepta la informació que hom li subministra segons una forma preestablerta, la tracta d'acord amb un conjunt d'instruccions: programa, escrites en un llenguatge adient i enregistrades en una memòria i ens dona els resultats, també segons una forma preestablerta, sia en forma de dades o com un senyal que permet el control automàtic d'una màquina o procés."  (enciclopèdia catalana)



En uns inicis, l'ordinador era una eina que servia per a instruir. Alhora de posar en pràctica aquesta eina van assegurar-se que la resposta fos positiva. Si aquesta ho era es passava a explicar la següent lliçó. Als anys 70 el que havia de fer el nen era memoritzar i aprendre.

L'ordinador treballava com a mestre. Per aquest motiu es va veure que si l'ordinador feia la funció del mestre aquest ja no tindria funció. L'ordinador serveix per plantejar moltes activitats i fins i tot avaluar aquestes activitats al instant en que són realitzades i adaptar-se de manera immediata a cada nen i/o activitat. L'ordinador també pot servir per a crear activitats educatives. Un exemple d'aquesta característica és el ZonaClic:


ZonaClic El Clic està format per un conjunt d'aplicacions de programari lliure que permeten crear diversos tipus d'activitats educatives multimèdia. 

Les principals seccions de la zonaClic són:
ActivitatsBiblioteca d'activitats
Està formada per centenars d'aplicacions creades gràcies a moltes hores de feina desinteressada d'educadors i educadores de diversos països. 
JClicJClic
Serveix per a realitzar diversos tipus d'activitats educatives multimèdia: puzzles, associacions, exercicis de text, mots encreuats, sopes de lletres i altres. 
Clic 3.0Clic 3.0
El programa original, antecesor del JClic, va ser creat per al Windows 3.1 i està disponible en set idiomes diferents. El seu desenvolupament es va iniciar el 1992 i des d'aleshores ha servit per a crear milers d'activitats adreçades a diverses àrees i nivells educatius.
ComunitatComunitat
Un espai per al diàleg, la comunicació, l'intercanvi i la cooperació entre desenvolupadors.

Un exemple d'activitat realitzada en aquesta web és:

Per programar l'ordinador va néixer el logo, semblant a l'scratch. En aquest cas era: l'ordinador com alumne i el nen com a mestre. Si el nen veia que l'ordinador no responia aquest entrava en fase de revisió i veia tot allò que no havia realitzat correctament. Aquest enfocament ja no és instructiu sinó constructivista, ja que és el nen qui construeix el seu propi aprenentatge.

Ordinador com a simulador: aquesta és una manera atractiva d'aprendre. Això permet que el nen manipuli una serie de variables i observi el que passa, es a dir, el seu resultat. 

Per exemple: controlar la variable d'una planta. Amb això el nen realitza un aprenentatge per descoberta. Per tant, els nens aprenen els coneixements mitjançant aquests simuladors.



Ordinador com a eina: escriure, fer càlculs matemàtics, editar àudio, vídeo, comunicar-se...  Aquesta eina potencia les possibilitats que té el nen per crear. Amb aquesta quarta fase podríem establir una relació amb la taxonomia de bloom.

Historicament l'us de l'ordinador ha anat perfeccionant-se. Primerament des de les habilitats més bàsiques, és a dir, memoritzar i poc a poc ha anat desenvolupant-se fins a poder assolir habilitats superiors com crear, analitzar...


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada